Wat is een veilige fiets voor ouderen?

De laatste weken duiken er regelmatig berichten op over het gevaar van e-bikes op de weg. De meeste ongevallen gebeuren bij de ouderen die niet gewend zijn aan de snelheid van de elektrische fiets. Ook als ze zelf niet op een dergelijke fiets zitten blijken ze meer moeite te hebben met het schatten van de afstanden bij e-bike. Ondanks de trapondersteuning blijkt dit dus toch niet helemaal het ideale vervoersmiddel voor de senioren. Of zou er misschien een goede middenweg te bedenken zijn?

De bekendste oudere BN-er die kortgeleden een lelijke val maakte met de e-bike was 1 tegen 100 presentatrice Caroline Tensen. Ze maakte een lelijke smakker met de fiets en dit was later dan ook in het programma zelf te aanschouwen. Het is natuurlijk niet vreemd dat er met een elektrische fiets meer ongelukken gebeuren. De fiets gaat met volledige trapondersteuning als snel harder dan 25 kilometer per uur (er zijn zelfs nog sneller varianten in omloop). 

Tevens is het bij de 25 km/u e-bikes niet verplicht om een helm te dragen. Dit kan gezien de grotere snelheid dus ook zorgen voor een groter hoofdletsel, zeker als het gaat om een botsing met een andere weggebruiker. Daarnaast is ook het inschattingsvermogen een belangrijke factor voor veel van de ongevallen. De gemiddelde fietser is nog niet gewend aan de grotere snelheid waarmee e-bikers zich door het verkeer bewegen.  Als je op zoek bent naar meer informatie over veiligheid en het gebruik van e-bikes, raden we je aan om eens naar de website van de fietsbond te gaan.

veilige fiets voor ouderen

Wat is een veilige fiets voor ouderen?

Wettelijke bescherming voor zwakke & sterke verkeersdeelnemers

Naast de lichamelijke bescherming die de e-biker eigenlijk zou moeten hanteren (denk aan een helm of beschermers) genieten de e-bike rijders gelukkig wel al wettelijke bescherming in het verkeer. Wanneer je op een elektrische fiets rijdt die niet harder gaat dan 25 kilometer per uur geniet je dus ook wettelijke bescherming, dat zit zo: in het verkeer wordt er gekeken naar zwakke en sterke deelnemers. Voetgangers en fietsers vallen bijvoorbeeld onder de zwakke verkeersdeelnemers. Normale e-bikes (tot 25 kilometer per uur) vallen onder deze groep gebruikers. Wanneer een zwakke deelnemer in aanraking (lees botsing of ongeval) met een sterke verkeersdeelnemer, krijgt de zwakke weggebruiker minimaal 50 procent schade vergoed. Ben je jonger dan 14 jaar, dan krijg je zelfs 100 procent vergoed. De zwakste schakel blijkt hier dus de sterkste te zijn.

Maar welke verkeersdeelnemers vallen er dan onder de sterke? Hieronder vallen scooters, auto’s, bussen, motoren, bromfietsen, bussen de snellere e-bike, de Pedelecs (deze modellen gaan tot 45 km per uur). Bij deze laatste e-bike is het dan ook verplicht om net als op een brommer bescherming als bijvoorbeeld een helm te dragen. 

Ouderen op een elektrische fiets

Voor de ouderen zijn de hogere snelheden dus een stuk lastiger dan voor jongeren. Dit komt waarschijnlijk, omdat ze zich minder in het verkeer voortbewegen als de jongere weggebruiker. Ze hebben daarnaast ook moeite met de grotere snelheid en kunnen het lastiger vinden om afstanden in te schatten. Maar een van de grootste obstakels voor de ouderen is misschien nog wel de balans.

Het grootste voordeel voor is dan wel weer de trapondersteuning. Als het om mobiliteit gaat, is dit natuurlijk een grote pré. Toch lijken de nadelen een doorslag te kunnen geven als het om het gebruik in het dagelijkse verkeer gaat. Toch is hier ook een oplossing voor: de stabiele vierwieler, dit is een veilige fiets voor ouderen die ook te krijgen is met trapondersteuning met behulp van een elektrische motor. Deze fietsen combineren het beste van twee werelden. Je bent stabieler, zelfs bij botsingen ben je beter beschermt. Het enige waar je wel wat op inlevert, is de wendbaarheid. Maar laten wij het zo zeggen, veiligheid gaat boven wendbaarheid toch? En zoals je kunt zien hebben deze vierwieler fietsen nog een vlotte uitstraling ook.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *